piątek, 3 sierpnia 2012

2 sierpnia 2012

Do kuchni ukraińskiej wrócę za moment i przepis na pampuszki podam z całą pewnością. Dzisiaj jednak mam ochotę na zupełnie inny temat. Jestem pewna, że mój entuzjazm w związku z tym odkryciem kulinarnym, podzielą wszyscy, którzy tu zajrzą.
Pewnego dnia moja zaprzyjaźniona Marysia, która spędziła jakiś czas w Danii, zapytała mnie, czy nie znam przepisu na drożdżówki duńskie z cynamonem. Marysia wspomina je do dzisiaj i mówi, że te duńskie są pyszne. Pomyślałam, że gdzieś taki przepis już widziałam, ale nie zwróciłam na niego uwagi, jako że drożdżówki nie są moim ulubionym ciastem. Owszem, drożdżówka z ogromną ilością kruszonki wzbudza mój entuzjazm, ale jednocześnie obawę co do ilości kalorii kryjących się w kruszonce. Marysia uparcie twierdziła, że te duńskie są mokre i słodkie i całe cynamonowe, nie jak drożdżówki.
Nagle mam, przepis w jednym z letnich numerów 'Food and Friends' pod hasłem przepisy z Gotlandii.
Why not give it a try, pomyślałam. Poszukałam, zakupiłam składniki i rewelacja! Cały dom wypełniony maślanym zapachem cynamonu, na półmisku piętrzą się przecudnej urody ślimaki z cynamonem. A moja amerykańska córka, czyli ta, która zjeżdża do domu tylko na dwa letnie miesiące, rozpoznała w drożdżówkach amerykański przysmak śniadaniowy, który tam się nazywa 'Cinnamon Rolls'. Kupuje się gotowe rolki ciasta, które przed pieczeniem kroi się na krążki, piecze i je na gorąco z masłem na śniadanie.


cinnamon rolls czyli drżdżówki cynamonowe


Nazwę drożdżówki zawdzięczają ciastu drożdżowemu, z którego są robione, ale ciasto jest nasączone masłem i przyprawami i nie ma nic z suchości i nadmuchania ciasta drożdżowego.
Fachowa nazwa to:

PSZENNE DROŻDŻÓWKI Z CIASTEM WSTĘPNYM


Ilość wystarcza na ok.30 sztuk; ja zwykle robię z połowy składników i starcza to na 17 - 18 mniejszych ciastek.

ciasto wstępne:


1/2l mleka
50g drożdży
500g mąki pszennej


ciasto pszenne:


500g mąki pszennej
5g soli
7g kardamonu
200g cukru
200g masła


nadzienie czyli filling:


250g masła o temperaturze pokojowej
250g cukru
cynamon, kardamon, cukier waniliowy - do wyboru, co kto lubi


1 jajko rozbełtane, do smarowania drożdżówek, żeby ładnie wyglądały


Ciasto wstępne:


Podgrzej mleko do temperatury ciała - po prostu użyj palca do sprawdzenia temperatury. Rozpuść drożdże w mleku i, mieszając, dodaj mąkę.


Odstaw aż zacznie rosnąć.




ciasto wstępne


 Kiedy zacznie rosnąć, dodaj do niego składniki na ciasto pszenne. Wyrób ciasto, aż będzie elastyczne, i aż podwoi swoją objętość.


wyrobione ciasto pszenne



ciasto wyrośnięte


Nadzienie:
Wymieszaj wszystkie składniki, czyli masło, cynamon i cukier.


Rozwałkuj wyrośnięte ciasto, w miarę możliwości w kształt prostokąta. Wyłóż nadzienie na rozwałkowane ciasto i rozprowadź równo na całej powierzchni ciasta.


rozwałkowane ciasto




rozprowadzanie nadzienia na cieście

 To nadzienie jest przyprawione cynamonem, ale możecie użyć kardamonu czy po prostu cukru waniliowego.

Ciasto:
Zwiń ciasto na trzy części: 1/3 z jednej strony w kierunku środka, to samo zrób z drugiej strony, a potem wyrównaj końce. Pokrój je w paski o szerokości mniej więcej 2cm.


zwinięte ciasto


ciasto pokrojone w 2cm paski




Teraz trudna cześć; owiń paski wokół palców tak, aby się skręciły, ale musisz to zrobić ostrożnie, żeby się nie poprzerywały.
Teraz pozawijaj je w ślimaki i zostaw na blaszce do pieczenia na godzinę do wyrośnięcia.


poskręcane paski ciasta z nadzieniem

ślimaki ze zwiniętego ciasta




Pieczenie:
Rozgrzej piekarnik do 200'C. Jajko roztrzep i posmaruj, najlepiej przy pomocy pędzla, drożdżówki przed pieczeniem. Dzięki temu uzyskają piękny złocisty kolor. Posyp cukrem, najlepiej takim w kryształach.
Piecz przez około 12 minut, albo aż będą złociste. Z mojego doświadczenia czas pieczenia często jest trochę dłuższy. 


drożdżówki przed pieczeniem, posmarowane jajkiem




drożdżówki po upieczeniu



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz