niedziela, 28 lipca 2013

galette z burakami, serem cypryjskim i migdałami

Burak to moje ulubione warzywo - w sumie, które nie jest? - a galette to moja ulubiona tarta; w duecie dają tartę idealną.
Jeżeli do tej zawartosci dodać przepyszny ser cypryjski Kefalotyri od Josufa, Cypryjczyka, którego sery można kupić na Tyglu, targowisku żywności regionalnej bezpośrednio od producentów, efekt nie ma sobie równych.
Wyszukany smak sera,  jednocześnie swojski burak, a wszystko ozdobione płatkami migdałów, dobra letnia tarta.
Robi się ją szybko i łatwo, a forma zachwyci każdego. Może będzie dobrą propozycją na dzisiejszy wieczór? Ser cypryjski jest świetnym dodatkiem, ale można go zastąpić greckim  haloumi, czy też wędzoną mozarellą.




Składniki:

ciasto:

1 i 1/4 kubka mąki
1/4 łyżeczka soli
120g zimnego masła pokrojonego na kawałki
1/4 kubka kwaśnej śmietany
2 łyżeczki soku z cytryny
1/4 kubka zimnej wody

żółtko rozbełtane do posmarowania brzegu tarty


nadzienie:

3 średnie buraki ugotowane i pokrojone w talarki
około 100g sera  ( rodzaje omówione we wstępie) pokrojonego w plasterki
płatki migdałów do posypania
tymianek
sól, pieprz





Jak zrobiłam:

ciasto:

1.   Mąkę i sól połączyłam z zimnym masłem w grudkowatą masę.

2.   Śmietanę wymieszałam z cytryną i wodą, dodałam do mieszaniny mąki z masłem i szybko wyrobiłam ciasto. Zawinęłam je w folię i włożyłam do lodówki na pół godziny.





całość:

1.   Wyjęłam ciasto z lodówki i rozwałkowałam na blacie podsypanym mąką na płaski placek o średnicy około 33cm. Przeniosłam je na wałku na dużą płaską blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia.

2.   Na środku placka, zostawiając margines 5cm, ułożyłam plasterki sera, na nich plasterki buraka, a całość doprawiłam lekko solą i pieprzem.

3.   Brzegi tarty zagięłam do środka, częściowo przykrywając nadzienie. Posmarowałam je rozbełtanym jajkiem i całość skropiłam oliwą, posypałam tymiankiem, a potem płatkami migdałów.




   



Piekarnik nagrzałam do 180'C i piekłam tartę przez 35 - 40 minut - brzegi muszą być podpieczone i złociste.

Zdecydowanie galette to moja ulubiona tarta, i na słodko i na słono, chociaż przepisy na spody obu rodzajów są zupełnie różne! 
Do galette z burakami wystarczy miska zielonej sałaty, różowe, wychłodzone wino, i obiad na letni wieczór, również proszoną kolację, idealny.






6 komentarzy:

  1. bardzo ladnie wygląda - super pomysł

    OdpowiedzUsuń
  2. Eleganckie, klasyczne zestawienie smaków... Uwielbiam takie tarty. Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie kojarzyłam tego wypieku z warzywami. Fajne zestawienie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawe i oryginalne danie. Nieskomplikowane, a wygląda bardzo wykwintnie :))

    OdpowiedzUsuń