czwartek, 19 grudnia 2013

krucha tarta z kapustą ze śliwkami do barszczu

Robienie zdjęć o tej porze roku, jeżeli nie jest się za pan brat ze sztucznym oświetleniem, jest nie lada wyzwaniem o tej porze roku.
Jest magicznie, czarownie, zmrok zapada wcześnie, ale jak się okazuje trzeba za to zapłacić pewną cenę, a są nią trudności ze złapaniem przyzwoitego dziennego światła.
Może już czas opanować umiejętność robienia zdjęć z użyciem lamp? Bart, co sądzisz?

Zdjęcia zdjęciami, a Święta za moment.
Tarta z kapustą to doskonała alternatywa dla pasztecików, uszek czy wszelkich innych dodatków do barszczu. Święta bez barszczu? Bez pierogów? Nie, z pewnością nie. A może tym razem z tartą z kapustą ze śliwkami?
Dlaczego nie z grzybami? A dlaczego nie? Będzie równie doskonała.






Składniki:

kruche ciasto:
na formę 24cm


250g mąki
150g zimnego masła pokrojonego w kostki
1 łyżeczka soli

1 jajko - do posmarowania paseczków ciasta przed pieczeniem
tymianek do posypania

nadzienie:

około 1/2kg kapusty kiszonej
3-4 łyżki oliwy
3 łyżki masła
2 średnie cebule, obrane, pokrojone w kostkę
1 łyżeczka kminku
spora garść śliwek suszonych, miękkich, słodkich
sól, pieprz
ewentualnie grzyby suszone
opcjonalnie 1/2 kubka białego wina





Jak zrobiłam:

ciasto:

Wszystkie składniki połączyłam i szybko zagniotłam ciasto. Zawinęłam je w folię i włożyłam do lodówki na godzinę.






kapusta:

1.   W średnim garnku roztopiłam oliwę i masło, skarmelizowałam cebulę.

2.   Pokroiłam kapustę na mniejsze kawałeczki, odsączyłam i wrzuciłam do garnka, na cebulę. Po około 10 minutach dodałam ziarenka kminku. Dusiłam przez jeszcze około 1/2 godziny, aż była zupełnie miękka.

3.   Dodałam śliwki, wymieszałam i chwilę dusiłam. Teraz można dodać wino. Doprawiłam solą i pieprzem do smaku.






Jeżeli chcecie zrobić kapustę z grzybami, trzeba je namoczyć w letniej wodzie przez godzinę, pokroić w paseczki i dodać do kapusty, z odrobiną wody po namaczaniu zaraz po kminku. 

Gotową kapustę odstawiłam, żeby wystygła.




4.   Formę do tarty wyłożyłam papierem. Rozwałkowałam 2/3 ciasta, resztę włożyłam do lodówki. Rozwałkowane ciasto przeniosłam na wałku na spód blaszki. Wylepiłam dokładnie palcami, nakłułam w kilku miejscach. Piekarnik rozgrzałam do 180;C i podpiekłam spód przez 20 minut, aż był lekko złotawy.

5.   Kapustę wyłożyłam na spód. Pozostałe ciasto rozwałkowałam i pocięłam na grube paseczki. Ułożyłam je w kratkę na kapuście. Posmarowałam roztrzepanym jajkiem i posypałam tymiankiem. Piekłam przez około 25 minut, aż ciasto było złotawe i przyrumienione. 





1 komentarz: