środa, 20 sierpnia 2014

sernik dyniowy z pomarańczą

Już się pojawia, jeszcze nie króluje, ale jest; dorodna, pomarańczowa albo żółta, o skórce gładkiej i lśniącej albo matowej, lekko chropowatej ....mogłabym opisywać dynie bardzo długo. Nie ich piękno jest jednak tematem mojego posta, dzisiaj będzie o serniku.
Ser i dynia to kombinacja dająca sernik o głębokim smaku, pięknej barwie szafranu, chociaż bez niego, i kremowej konsystencji; o wszystkie te cechy sernika walczymy piekąc go, a wystarczy dodać dynię do masy serowej, żeby sernik był właśnie taki.
Przygotowanie dyni do sernika nie jest trudne, ale wiadomo, wymaga trochę więcej pracy i wysiłku. Zdecydowanie warto, jakość ciasta jest niepowtarzalna.



 



Składniki:

spód:

200g ciasteczek owsianych, dokładnie rozdrobnionych na proszek
100g masła roztopionego
około 4-5 łyżek płatków owsianych
1 duża łyżka cukru brązowego
szczypta soli


masa serowa:

300g pulpy dyniowej
4 jajka
250g serka ricotta
250g serka mascarpone
400-450g białego serka śmietankowego
1 1/2 kubka cukru
1 łyżeczka cynamonu
skórka starta z 1/2 pomarańczy
sok wyciśnięty z 1 pomarańczy












Jak zrobiłam:

spód:

Ciasteczka - najbardziej lubię Łakotki owsiane - rozdrobiłam, wymieszałam z płatkami owsianymi, solą i cukrem a potem wymieszałam z masłem. Formę 26mc wyłożyłam papierem do pieczenia i masę rozłożyłam na spodzie, dokładnie ją dociskając na całej powierzchni. Wychłodziłam całkowicie w lodówce, musi być twarda, żeby nie wymieszała się z masą serową kiedy będziemy ją wykładać.

pulpa z dyni:

Dynię obrałam, pokroiłam w kostkę i ugotowałam na parze aż była miękka. Kiedy wystygła, zmiksowałam na gładką masę.


masa serowa:

Wymieszałam wszystkie rodzaje sera. Jajka ubiłam z cukrem, a potem połączyłam z serem. Wymieszałam bardzo dobrze. Dodałam startą skórkę z pomarańczy, przyprawy i sok, wymieszałam. Dodałam pulpę dyniową i wymieszałam. Masę wyłożyłam na wychłodzonej i twardej warstwie spodu.

Piekłam w 180'C przez około 60 minut, aż brzeg był złocisty, a środek jaśniejszy i lekko luźny. Wyłączyłam piekarnik i zostawiłam sernik w środku przez 15 minut, przy uchylonych drzwiczkach piekarnika. Dopiero potem wyjęłam i wystudziłam całkowicie przed podaniem. 













Pyszny, kremowy, o głębokim smaku z delikatną nutą cynamonu i lekkim aromatem dyni, sernik doskonały. 

1 komentarz:


  1. Poznaję tę porcelanę jest boska, a ciasto na niej prezentuje się niebiańsko :-)

    OdpowiedzUsuń