piątek, 21 listopada 2014

makowiec z kruszonką na maślanym spodzie z kaszą gryczaną

Zimową porą piekę zimowe ciasta. A moje ciasta zimowe to piernik, makowiec i ciasto marchwiowe, to też świąteczne ciasto marcepanowe z wiśniami, czy czekoladowe przekładane czekoladowym kremem z mascarpone.
Ale dzisiaj będzie o makowcu. Takim innym, takim, w którym treść ciasta stanowi mak z dodatkami, maślana i aromatyczna, wilgotna i dobrze doprawiona masa makowa.
Kasza gryczana ugotowana do zrobienia placków podsunęła mi pomysł na spód. Kasza, która ma smak lekko orzechowy, świetnie komponuje się z makiem. Warstwa jabłek usmażonych w brązowym cukrze dopełnia całość, przełamując smaki lekko kwaśną nutą.









Skladniki:

spód:

około 60g kaszy gryczanej, ugotowanej na sypko
80g masła, roztopionego w garnuszku
10 - 12 herbatników pełnozbożowych - moje ulubione to Łakotki, zmielonych albo rozgniecionych przy pomocy wałka
szczypta soli
2 - 3 łyżki brązowego cukru

kilka łyżek mielonych orzechów włoskich

masa makowa:

200g maku mielonego 
200ml mleka
100 - 120g cukru
łyżeczka esencji waniliowej
2 -3 łyżki miodu
2 - 3 łyżki masła
2 -3 łyżki rumu - opcjonalnie

2 duże jabłka, obrane i pokrojone w plasterki
kilka łyżek brązowego cukru

kruszonka:

100g miękkiego masła
100g cukru pudru
100g mąki
1 żółtko
maleńka szczypta soli






Jak zrobiłam:

spód:

Kaszę, cukier, sól i rozdrobnione herbatniki wymieszałam z roztopionym masłem. Powstałą masę wyłożyłam na spód 23 cm formy - tortownicy, wyłożonej papierem do pieczenia. Dobrze ugniotłam i odstawiłam, żeby zastygła.

mak:

Mleko ze wszystkimi dodatkami zagotowałam. Wsypałam do niego zmielony mak i na maleńkim ogniu, ciągle mieszając, krótko gotowałam, aż mak napęczniał. Odstawiłam do ostygnięcia.

jabłka:

Pokrojone jabłka smażyłam z dodatkiem cukru na małym ogniu, aż jabłka trochę zmiękły, ale jeszcze były kruche.

kruszonka:

Mąkę wymieszałam z cukrem, dodałam miękkie masło i żółtko i ugniotłam. Uformowałam duże kawałki kruszonki i na moment włożyłam do zamrażalnika.

Na zastygły spód, całą jego powierzchnię,  wysypałam mielone orzechy. Na tej warstwie ułożyłam jabłka, a na nich warstwę masy makowej. Rozprowadziłam równo. Posypałam kruszonką i piekłam przez około 40 minut, aż kruszonka się zrumieniła.





Nie będę zachwalać tego ciasta, bo wydaje mi się, że składniki mówią same za siebie. Mak z kruszonką już daje gwarancję sukcesu, a spód i warstwa jabłek zdecydowanie się do tego przyczyniają.




6 komentarzy: