piątek, 14 listopada 2014

placki z kaszy gryczanej i buraka

Kasza gryczana to świetny materiał wyjściowy do twórczości kulinarnej, zdrowy, smaczny i bardzo wdzięczny.
Ugotowałam około 300 gramów kaszy, ot tak sobie, bez żadnego szczególnego pomysłu na nią. Kiedy jednak była już gotowa i apetycznie zapachniała orzechami, już wiedziałam, co z niej zrobię. Nie mogłam się jednak zdecydować, czy na słono, czy na słodko, wykorzystałam ją więc w obu wariantach. Swoją drogą najczęściej tak robię, kiedy stoję przed wyborem swetra, czarny czy szary, myślę sobie, a jakby tak oba?
Dzisiaj będzie o tym słonym, czyli plackach z kaszy gryczanej, a następnym razem o makowcu na kaszy gryczanej.
Placki zrobiłam prawie wyłącznie z kaszy. Okazało się, że świetnie można je smażyć, nie przywierają, mają stałą i nie rozpadającą się konsystencję, a smak fantastyczny.






Składniki:

Ilości składników, których użyłam są w miarę precyzyjne, ale nic się nie stanie, jeżeli któregoś będzie trochę mniej czy więcej, najważniejsze jest, żeby uzyskać gęstą, spójną, ale nie za ciężką konsystencję masy.

180-200g kaszy, ugotowanej zgodnie z instrukcją na opakowaniu
1 dość duży burak, starty na tarce o grubych oczkach
1 cebula, starta na grubych oczkach
2 łyżki mąki
1/2 rzadkiego jogurtu naturalnego
2 jajka
sól, pieprz

olej słonecznikowy albo rzepakowy do smażenia





Jak zrobiłam:

Przestudzoną kaszę wymieszałam ze startym burakiem i cebulą. Dodałam jogurt, rozprowadziłam. Wbiłam jajka i wymieszałam dokładnie. Teraz czas na mąkę - u mnie wystarczyły 2 łyżki, żeby ciasto lekko zagęścić i połączyć składniki, ale trzeba jej dodać z wyczuciem, być może trochę więcej, masa nie może być za rzadka.
Doprawiłam solą i pieprzem
Na patelni bardzo dobrze rozgrzałam olej słonecznikowy - nie za dużo, tyle, żeby dobrze natłuścił spód, łyżką formowałam placki i smażyłam z obu stron, 2-3 minuty z każdej.







I to wszystko. Placki podawałam z jogurtem greckim i plasterkami wędzonego łososia. Jutro smażę kolejną porcję.

6 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. dzięki Justyna! lubię eksperymentować w kuchni, czasami jednak zdarzają się porażki, ale nie tym razem!

      Usuń
  2. wyglądają apetycznie, a to moje smaki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Kasza gryczana i buraki to doskonałe połączenie, czasami robię, chociaż jeszcze nigdy nie połączyłam tych składników w placki, super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki! połączenie sprawdziło się w plackach doskonale :)

      Usuń