piątek, 8 maja 2015

szybka ciabatta Piotra Kucharskiego

Moja pierwsza ciabatta, pierwsza i z pewnością nie ostatnia. Łatwa, w miarę szybka i przepyszna. Gorąca ciabatta prosto z piekarnika z roztapiającym się na niej masłem, smak nie do opisania.
Trudno sobie wyobrazić, że chleb, bułki i ciabatta to po prostu mieszanina mąki, wody i drożdży, albo soli czy oliwy...






Składniki:

370ml wody
10g drożdży
500g mąki orkiszowej typ 700
15g soli ( 1.5 łyżeczki )
20ml oliwy






Jak zrobiłam:

1.   W misce wymieszałam drożdże z 100ml wody. Dodałam 100g mąki i odstawiłam na około 30 - 60 minut aby powstał szybki zaczyn.
Po tym czasie dodałam resztę składników i wymieszałam. Wyrabiałam dłonią przez 5-6 minut, pod koniec dodałam oliwę. W trakcie podsypałam odrobinę mąki, bo bardzo się kleiło. Przykryłam folią i odstawiłam w na 2-3 godziny, do pierwszego wyrastania ( fermentacji ). Najlepsza jest temperatura pokojowa.

2.   Po około 1 godz trzeba ciasto naciągnąć. Kiedy już jest wyrośnięte, wymieszałam ręką, żeby odgazować. Jest luźne, trzeba sobie pomóc papierem do pieczenia przy formowaniu. Kawałek papieru obsypałam dokładnie mąką, najlepiej przy pomocy sita, żeby nie było prześwitów. Połowę ciasta wylałam na papier i poruszając nim trzymając rogi uformowałam bochenek. Przełożyłam chleb na blachę do pieczenia. Czynność powtórzyłam z drugą połową ciasta. Oba bochenki na blaszce przykryłam folią spożywczą i odstawiłam do drugiego wyrastania, czyli garowania. Piekarnik rozgrzałam do 250'C, na spód piekarnika wstawiłam naczynie z wodą i piekłam przez 20 - 25 minut. Wystudziłam na kratce.  




    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz