piątek, 19 czerwca 2015

sernik z mascarpone i kardamonową konfiturą rabarbarową

Kolejny pomysł na sernik. Dzisiejszy jest połączeniem potrzeby, czyli wymyślenia ciasta na zamówienie, najlepiej sernika, i sezonu rabarbarowego.Ten sernik to rodzaj tortu, składa się bowiem z kilku warstw, z których jedną jest kremowa warstwa z mascarpone. Rabarbar po obróbce jest wyjątkowo aromatyczny, słodko kwaśny z leciutką nutką kardamonu. Smak tej konfitury pasuje doskonale do całości, śmietankowego sernika na leciutko słonym spodzie i kremowego mascarpone.
Tę konfiturę zrobiłam na potrzebę sernika, ale równie dobrze można ją wykorzystać jako dodatek do każdego innego wypieku czy po prostu pieczywa na śniadanie.


  





Składniki:

sernik:

spód:

50g krakersów słonych
70g herbatników pełnozbożowych
80g masła roztopionego

750g serka śmietanowego półtłustego np z Czarnkowa czy Kościana
250g serka ricotta
4 łyżki mascarpone
1/3 kubka śmietany kremówki 30%
4 jajka 
1 1/2 kubka cukru ( ilość cukru można zmieniać w zależności od upodobań )
skórka starta z 1 cytryny
sok wyciśnięty z 1 cytryny

mascarpone:

150g serka mascarpone
4 łyżki cukru pudru
3-4 łyżki śmietany kremówki

konfitura z rabarbaru:

500g albo więcej świeżego rabarbaru
3/4 kubka cukru brązowego
3/4 łyżeczki mielonego kardamonu
1 łyżka soku z cytryny

płatki migdałów do dekoracji - opcjonalnie





Jak zrobiłam:

rabarbar:

Umyty rabarbar pokroiłam w 1cm kawałki. Wrzuciłam je do garnka, zasypałam cukrem i dodałam 2 - 3 łyżki wody. Gotowałam na małym ogniu, często mieszając, aż rabarbar się rozpadł całkowicie, a sok zredukował. Po około 30 - 40 minutach smażenia uzyskałam dość gęstą konfiturę. Pod koniec dodałam kardamon i łyżkę soku z cytryny, wymieszałam i smażyłam jeszcze przez chwilę. Odstawiłam do wystudzenia.

sernik:

spód:
Krakersy i herbatniki rozdrobniłam. Wsypałam je do garnuszka z roztopionym masłem, wymieszałam bardzo dobrze. Formę do tarty 29cm wyłożyłam papierem do pieczenia. Masę z herbatników wyłożyłam na spód, rozprowadziłam na całej powierzchni i ubiłam na gładką twardą warstwę. Wstawiłam na czas przygotowania masy serowej do lodówki.

masa serowa:
Wszystkie rodzaje sera i kremówkę wymieszałam mikserem. Dodałam cukier, wymieszałam ponownie. Dodawałam po jednym jajku, cały czas ubijając. Na końcu dodałam skórkę i sok z cytryny, dobrze wymieszałam. Sekret dobrego sernika to dokładne ubijanie masy, po każdym dodanym składniku.  

Masę wyłożyłam na spód z herbatników. Całość piekłam w 180'C przez 55 minut, aż brzegi były rumiane i złociste, a środek jeszcze lekko luźny. Zostawiłam w piekarniku przy lekko uchylonych drzwiczkach piekarnika przez 20 minut. Po tym czasie otworzyłam piekarnik całkowicie, jeszcze zostawiłam sernik w środku prze kilkanaście minut, potem dopiero wyjęłam. Dzięki temu sernik nie opada. Wystudziłam całkowicie.




Mascarpone ubiłam z kremówką i cukrem na gładki krem.
Na zimny sernik nałożyłam warstwę mascarpone, którą przykryłam warstwą konfitury rabarbarowej. Udekorowałam płatkami migdałów.





  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz