środa, 30 grudnia 2015

francuski pasztet parfait z wątróbek, na Sylwestra

To chyba najlepszy pasztet jaki jadłam, wyrazisty ale jednocześnie delikatny, do tego łatwy i bardzo szybki, bez pieczenia, spokojnie zdążycie zrobić go na jutrzejszy wieczór sylwestrowy.
Nazywam go roboczo 'pasztet Beaty', ponieważ przepis to jeden z jej przepisów, chociaż na moim blogu bardzo podobny pojawił się już bardzo dawno; smażone wątróbki, cebulka, brandy, masło i to tyle, pasztet gotowy.
Pasztet można zrobić z wątróbek gęsich albo drobiowych, można też je pomieszać w dowolnych proporcjach.












Składniki:


  • 200 g miękkiego masła i 100 g do polania
  • 4 posiekane szalotki
  • 3 ząbki czosnku posiekane
  • 500 g wątróbek ( gęsich lub drobiowych )oczyszczonych z błon 
  • Świeża szałwia
  • Ok. 50 ml brandy ( koniak, whisky)
  • Sól,pieprz
  • Gałka muszkatołowa, imbir
  • Gałązki rozmarynu lub szałwii do dekoracji











Jak zrobiłam:

Na patelni rozgrzałam oliwę, wrzuciłam szalotki i posiekany czosnek, smażyłam przez 10 minut. Przełożyłam do miseczki.
Na tej samej patelni bardzo szybko, na silnym ogniu usmażyłam wątróbki z szałwią, przez około 3 minuty, powinny być jeszcze lekko różowe. Wlałam brandy, zapaliłam i smażyłam jeszcze przez 1 minutę, przewracając. Zblendowałam razem z usmażoną cebulką i czosnkiem. Dodałam sól, pieprz, gałkę i imbir, potem bardzo miękkie masło ( zostawiłam masło do polania, które podgrzałam i sklarowałam ), zmiksowałam całość.
Masę pasztetową przełożyłam do miski, polałam roztopionym masłem, położyłam na wierzchu gałązki szałwii. Wstawiłam do lodówki. Podawałam ze świeżą bagietką.



 

4 komentarze:

  1. Super, tez lubię!
    Tylko jak piszesz pasztet, to bez parfait, bo znaczy to : pasztet pasztet.
    Podobnie Polacy określają ser: ser fromage, czyli ser ser.
    Śmiesznie i nieprawidłowo to brzmi.
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli chodzi o kuchnię to raczej trzeba to znać. Parfait to jeden z podstawowych terminów. I nie można wprowadzać w błąd. Inaczej będą mówili i pisali: pasztet parfait.
    A fromage znaczy z francuskiego dokładnie ser, a nie rodzaj sera.
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  3. Maju, czy dodatek whisky/brandy jest konieczny czy można go pominąć i zastąpić czymś innym? Bardzo proszę o sugestię, pozdrawiam Kasia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie można pominąć brandy, można pominąć wątróbki ale bandy i whisky musi być.

      Usuń