piątek, 3 lutego 2017

śniadaniowe ciasto marchewkowe

Kiedy ustaliłam rano, że dzisiaj Dzień Ciasta Marchewkowego, to po prostu musiałam upiec ciasto marchewkowe. Marchewkowe to moje ulubione ciasto, a kiedy jest jego święto musi być wypiek. Piekę je często i mam swój ulubiony przepis, który, to tak przy okazji, znajdziecie na blogu. Często jednak eksperymentuję i bawię się proporcjami czy składnikami, wszystko zależy od tego, jaki efekt chcę osiągnąć. Czasami mam ochotę na wilgotne i lekko ciężkie ciasto, bardzo słodkie i najlepiej z białą, serkowo cukrową polewą. Dzisiaj jednak było inaczej. Chciałam upiec coś śniadaniowego, bo nie ma nic lepszego na śniadanie niż podpieczony kawałek ciasta, jeszcze ciepły posmarowany masłem orzechowym, które natychmiast leciutko się roztapia. Wtedy na wierzchu lubię dodać odrobinę dżemu albo miodu, do tego świeżo zaparzona kawa i dzień musi być piękny, niezależnie od smogu, który nie pozwala mi biegać od kilku już dni.
Dzisiejsze ciasto jest lekkie, w formie babki, wygodnej do krojenia i podpiekania nawet w tosterze, do tego nie za słodkie. Wykonanie jest bardzo łatwe i dość szybkie, ale czas pieczenia stosunkowo długi.


















składniki:

na formę 11 x 36cm

1/2 kubka miodu, najlepiej płynnego
150g brązowego cukru
125ml oliwy virgin
125ml oleju słonecznikowego
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
3 duże jajka albo 4 małe
300g mąki
2 łyżeczki sody oczyszczonej 
1 łyżeczka proszku do pieczenia
320g marchwi, startej na drobnych oczkach
1 1/2 łyżeczki cynamonu
1/3 łyżeczki gałki muszkatołowej
szczypta soli
1 jabłko, obrane i starte na grubych oczkach
1/2 kubka wiórków kokosowych ( opcjonalnie )
garść orzechów włoskich, grubo posiekanych

cukier puder do posypania wierzchu ( opcjonalnie )







jak zrobić:

cukier i miód utrzyj z jajkami na puszystą masę, dodaj oliwę i olej, ubij bardzo dobrze mikserem. Dodaj wanilię i wymieszaj.
Mąkę wymieszaj z sola, cynamonem i gałką, proszkiem do pieczenia i sodą oczyszczoną. Dodaj marchew i jabłko, wymieszaj łyżką, wsyp orzechy i wiórki, rozprowadź dobrze w masie.
Formę wyłóż papierem do pieczenia i wyłóż ciasto. Piecz w 180'C przez 65 - 70 minut, do suchego, wbijanego w sam środek patyczka.
Po upieczeniu, zostaw na kilka minut w formie, potem wystudź na kratce i posyp cukrem pudrem.





8 komentarzy:

  1. Bananowe na śniadanie to już klasyk,więc marchewkowe mnie intryguje i z chęcią zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie dzisiaj sobie podpiekłam kawałek i posmarowałam masłem orzechowym, niebezpiecznie dobre niestety :)

      Usuń
  2. A do śniadania pasuje herbatka zaparzona na zdrowej wodzie - my mamy filtr redox fitaqua, który daje wodę wspierającą zdrowie - woda ta odkwasza organizm.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super przepis! :)
    Jednak nie wiem ile to "pół kubka" miodu?:) Mogłaby Pani podać precezyjną ilość? W gramach,ml,lyżkach?:)

    Dziekuje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kubek to średnio pojemność 240ml. Jeżeli przepis podaje taką ilość, czyli np kubek, to wsypujemy albo wlewamy obojętnie co, mąkę czy miód, nie chodzi o wagę tylko o objętość. Jeżeli miód nie jest płynny, najlepiej go podgrzać lekko, żeby się rozpuścił i wlać do kubka, odmierzyć 1/2. Mam nadzieję, ze to pomogło :) Pozdrawiam Maja

      Usuń
    2. A ciasto wychodzi wspaniale! Polecam ten przepis :)

      Usuń
    3. Tak też sądziłem.
      Zapytałem tez dlatego, że reszta składników jest w gramach, a tutaj nagle pół kubka, a wiadomo kubki mają różną objętość :)

      Dedukując więc- potrzebne będzie ok 120 g miodu :)

      Usuń
    4. tak, dokładnie:) czasami podaję ilość w kubkach kiedy odmierzanie co do grama nie jest ważne, a tak jest z miodem, trochę mniej czy więcej, nie wpłynie to na jakość ciasta.

      Usuń